Pred dnevi sem prejela prijazno povabilo od
Kooperative Dame, z. o. o., so. p, da obiščem njihovo gostilnico kot znak
zahvale za podporo in pomoč pri njihovem razvoju. Kooperativa Dame je začela
svojo pot kot socialno podjetje pred dvema letoma na področju razvoja
trajnostnega turizma in gostinstva. Za uresničitev poslovne zamisli so se
odločile štiri dame, starejše od 50 let (ime Dame označujejo začetnice njihovih
imen), ki so z delovanjem v kooperativi želele uresničiti svoje želje in
potenciale ter na ta način izraziti svoj odnos do ljudi, do skupnosti v
lokalnem okolju. Trajnostno naravnanost kooperativa uresničuje tako, da daje
zagotavlja zdrave prehrambne izdelke iz lokalne ekološke pridelave, skrbi za
zdravo prehranjevanje lokalnega prebivalstva in povezuje lokalne pridelovalce
in predelovalce hrane ter zaposluje težje zaposljive osebe iz lokalnega okolja.
Odprtje gostilnice Pri Damah je omogočilo, da je danes v Kooperativi Dame
zaposlenih že sedem oseb. Vse to pa bi težko dosegle brez navdušenja, trdega
dela, ustreznega vodenja in kompetenc vseh sodelujočih, ter vztrajnosti.
Današnji obisk gostilnice Pri Damah na
Ljubljanski ulici 4 v Mariboru me je prepričal, da so na pravi poti, da
odlično izpolnjuje svoje poslanstvo in sledijo družbenim ciljem. S svojo
ponudbo zdravih jedi, pripravljenih iz naravnih sestavin, brez umetnih dodatkov
in ojačevalcev okusa, po babičinih receptih, prilagojenih današnjemu času in
okusu ozaveščajo lokalno prebivalstvo in spodbujajo zdravo prehranjevanje
lokalnih prebivalcev. Njihovi izdelki in storitve so dodana vrednost za lokalne
prebivalce, saj jim razen bogatega asortimenta zdravih izdelkov ponujajo tudi
zadovoljstvo ob doživljanju okusov in zavedanje, da tako skrbijo za svoje
zdravje in, da je lahko tudi zdrava hrana okusna. Danes lahko rečem, da s
svojim delovanjem prinašajo pozitivne spremembe v življenje lokalnega
prebivalstva. Ali to dodano vrednost družbi prepoznava tudi lokalno
prebivalstvo? Novinarji Večera so to že prepoznali in Alenko Iskra, ki vodi
Kooperativo Dame, uvrstili na seznam desetih oseb, ki so predlagane za Večerovo
osebnost Štajerske 2016.
Nesporno je, da socialna podjetja s svojim
delovanjem spreminjajo svet na bolje. Toda ali družba to prepoznava in jim
priznava te pozitivne spremembe? Razumemo, da to niso podjetja s socialno
vsebino, ampak podjetja, ki ustvarjajo pozitivne družbene učinke?
Kako izmeriti te družbene učinke, kako jih
predstaviti družbi, deležnikom in širši javnosti? Da bodo socialna podjetja
znala učinke, ki jih ustvarjajo za družbo, predstaviti javnosti, jih morajo
najprej sama razumeti in znati izmeriti. Najprej morajo definirati svoje
poslanstvo in si postaviti družbene cilje, ki jih s svojim delovanjem želijo
doseči, pripravijo naj si načrt spremljanja in merjenja družbenih učinkov. Da
bodo v družbi čim bolj prepoznana in sprejeta je smiselno, da svoje deležnike
vključijo v vse faze, od načrtovanja, spremljanja, preverjanja do poročanja o
družbenih učinkih.
Socialna podjetja si naj prizadevajo
maksimirati družbeno vrednost v okviru razpoložljivih virov, tako človeških,
materialnih kot finančnih. Skozi proces načrtovanja in spremljanja, z
vključevanjem deležnikov preverjajo kakšne spremembe za družbo prinašajo.
Ugotavljajo, ali so te pozitivne ali negativne, v kolikšni meri so odraz
njihovega delovanja in v kolikšni meri delovanja drugih organizacij, ali bi se
te spremembe zgodile tudi brez njihovega delovanja, nato pa tem vsebinskim
spremembam dodajo finančno vrednost.
Merjenje družbenih učinkov pomaga socialnim
podjetjem razumeti, kakšno vrednost ustvarjajo za družbo, ugotoviti, ali
dosegajo svoje družbene cilje, in če ne, kaj delajo narobe ter razmisliti, kaj
spremeniti, da bodo uspešna. Vsak deležnik, predvsem pa financer mora razumeti,
da vsak EUR, ki so ga vložili v socialno podjetje v denarju ali v kakšni drugi
obliki prispevka, skozi delovanje socialnega podjetja prinaša družbi nekajkrat
večji učinek, ki se da izmeriti in prikazati v denarju.
Socialna podjetja morajo znati družbene
učinke, ki jih dosegajo, predstaviti družbi. Kadar iščejo družbene
investitorje, naj si najprej sama odgovorijo na vprašanja, na katera bodo tudi
investitorji najverjetneje iskali odgovore: Ali imajo jasno oblikovano družbeno
poslanstvo in cilje? Ali so pripravljena sodelovati z deležniki? Ali je njihov
poslovni model donosen, ali zagotavlja doseganje družbenih učinkov, ima
potencial rasti? Ali imajo trg, vedo kdo
so njihovi ciljni kupci, ali poznajo konkurenco? Ali je njihov management
ustrezno usposobljen in izkušen? Ali lahko investitor prispeva razen finančnega
še kakšen nefinančni vložek? Odgovori na ta vprašanja jim bodo pomagali, da bodo
bolje komunicirali z družbo in bolje predstavili svoje poslanstvo, delovanje in
družbene učinke.
Pri tem vam lahko pomagamo, vam svetujemo ali
pa vas usposobimo, da boste znali sami pripraviti načrt merjenja družbenih
učinkov, vključevanja deležnikov, spremljati in preverjati doseganje družbenih
učinkov ter komunicirati z družbo oziroma poročati o družbenih učinkih.
Objavila: Sonja Gavez
Ni komentarjev:
Objavite komentar